naujienos

Pažintiniai gebėjimai. Dėmesio koncentracijos lavinimas

Pažintiniai gebėjimai. Dėmesio koncentracijos lavinimas 

Pažintiniai gebėjimai yra būtini sėkmingai vaiko raidai. Pažinimas – tai procesas, kurio pagalba pažįstamas ir suprantamas pasaulis. Todėl itin svarbu ugdyti vaiko gebėjimą atsiminti, suprasti skirtumus bei panašumus, samprotauti, įvertinti informaciją, kelti klausimus ir pan.

Pažinimo raida apima dėmesio, atminties, suvokimo, jutimų funkcijas. Pateikiama informacija, veiklos, žaidimai dėmesio koncentracijos lavinimui. 

Vaiko gebėjimas sutelkti dėmesį į užduotį gerėja su amžiumi. 1-2 metų mažylis geba susikoncentruoti veiklai, trunkančiai 2-3 minutes, 2−3 metų vaikas – jau 5-8 minutes, bei moka perkelti dėmesį nuo vienos veiklos prie kitos; 3−4 metų – maždaug 10 minučių ir geba dėmesį paskirstyti tuo pat metu žaisdamas ir klausydamas, kas jam sakoma; 5−6 metų vaikai- apie 10−15 minučių, o 6−7 metų vaikas jau gali išlaikyti dėmesį apie pusvalandį. 

Svarbu gebėti koncentruoti dėmesį, nes tai palengvina mokymąsi, sudaro galimybes greičiau ir tiksliau atlikti darbus, apdoroti informaciją, gerėja akademiniai pasiekimai ir santykiai su bendraamžiais, tampa lengviau pabaigti pradėtus darbus. Dėmesio koncentracija –  padeda mažinti nerimą ir įveikti stresą, suteikia daugiau ramybės ir pasitikėjimo savimi. Dėmesį galima lavinti, tik reikia kantrybės, nuoseklumo ir kartojimo.

  • „Būū ir miau“. Žaidimas vyresniems vaikams. Sutarkite, kad skaičiuosite iki 20 iš eilės, tik vietoj skaičių pvz., kurie turi trejetą, reikės sakyti BŪŪ, o vietoje tų, kurie turi septynetą – MIAU. Tada iš eilės sakykite tik po vieną skaičių (1, 2, BŪŪ, 4, 5, 6, MIAU…) kol kuris nors suklys ir iškris. Suskaičiavus iki 20 vėl pradėti iš pradžių. Su mažesniais galima žaisti lengvesnį variantą. Jūs vardinkite įvairius daiktus, o vaikas turi suploti išgirdęs GYVŪNO pavadinimą. Taip pat galite vardinti įvairias raides, o išgirdęs raidę O turi suploti.

  • „Kambaryje“. Paprašykite vaiko atidžiai apžiūrėti kambarį. Tada jam išėjus ką nors pakeiskite (išneškite kėdę, pridėkite naujų daiktų), sugrįžusio vaiko paprašykite, kad įvardintų kas kambaryje pasikeitė.

  • „Rask raidę“. Žaidimui prireiks nedidelio teksto, parašyto didelėmis raidėmis, ir rašiklio. Duokite vaikui tekstą (net jei vaikas dar nemoka skaityti) ir parodykite, kurią raidę reikia pabraukti. Jei vaiko dėmesys dar nėra pakankamai išvystytas, tai nupieškite (atspausdinkite) raidę, kurią jam reikia pabraukti, ant atskiro lapo. Paaiškinkite, kad peržiūrėti reikia kiekvieną eilutę. Po to pakeiskite ar pasunkinkite užduotį. Pavyzdžiui, „Pabrauk raidę B ir užbrauk kryželiu raidę C“. Trimečiams tiks 2-3 sakiniai stambiomis raidėmis. Penkiamečiui galima duoti tekstus iš 2-3 pastraipų. Ši užduotis lavina ne tik mąstymą, koncentraciją, bet ir supažindina su raidėmis, moko jų.

  • „Rask porą“. Žaidimui prireiks kelių skirtingų daiktų porų. Galima naudoti kojines, popieriaus juosteles, sagas, lego kaladėles. Padėkite prieš vaiką sumaišytas į vieną krūvelę pasirinktas daiktų poras ir duokite vaikui užduotį suporuoti vienodus daiktus. Jei tai kojinės, vaikui teks suporuoti vienodas kojines. Jei tai juostelės, vadinasi, jam teks parinkti poras vienodo ilgio juostelių. Jei tai sagos, vaikas sudeda poromis vienodas sagas. Trimečiams pakaks 3-5 skirtingų daiktų porų. Kuo vyresnis vaikas, tuo didesnį skaičių daiktų porų jam galima duoti.

  • Paimkite sąsiuvinį su dideliais (pirmokėlių) langeliais. Į kas antrą iš jų nupieškite po gėlytę, į kas trečią po taškelį, kas aštuntą – brūkšnelį, devintą – mėnuliuką ir t.t. Užpildykite visą lapą. Užduotis. Duokite tą lapą vaikui ir tegu jis suranda visus mėnuliukus ir juos užbraukia. Patikrinkite. Tada tegu užbraukia taškelius. Jeigu užduotį atlieka keli vaikai, tegu jie susikeičia darbeliais ir patikrina – ar viskas užbraukta teisingai. Kiek vėliau užduotis turėtų būti sudėtingesnė – virš gėlyčių tegul nupiešia brūkšnelį. O langeliuose pažymėtus brūkšnelius – apibraukia.

  • „Kas pasikeitė?“ Jaunesniems vaikams labai patinka žaidimas, kai ant stalo padedi daiktų, leidi vaikui įsižiūrėti; tada vaikas užsimerkia, o Jūs paslepiate vieną daiktą. Atsimerkęs vaikas turi pasakyti, kokį daiktą paslėpėte. Pradėkite nuo kelių daiktų ir palaipsniui didinkite daiktų kiekį. Galimas ir atvirkštinis variantas: vaikas turi pastebėti koks daiktas atsirado.

  • „Aš matau“. Žaisti galima kambaryje, einant pasivaikščioti ar važiuojant automobiliu. Žaidimo dalyviai vardina kambaryje ar pakeliui esančius daiktus ar objektus, pradėdami kiekvieną pasisakymą žodžiais aš matau … Kartoti tą patį daiktą du kartus negalima.

  • „Priešingai“. Jūs pasakote žodį (mažas, minkštas, šviesus ir t.t.) ir vaikas turi pasakyti priešingybę. Jeigu pasakysite „mažas“ vaikas gali pasakyti „didelis“ arba „aukštas“ – tinka abu variantai.

  • „Filmo ekspertai“. Išsirinkite trumpą filmuką ar peržiūrėkite jo dalį. Prieš peržiūrą įspėkite vaiką, kad filmas bus žiūrimas neįprastai, nes reikės būti labai atidžiam ir įsiminti menkiausias detales (veikėjo akių/rūbų spalvą, kiek ir ko buvo ant stalo ir pan.). Po filmo jūs (arba vaikai vieni kitiems, jeigu žiūrite su keliais) užduoda pastabumą tikrinančius klausimus. Po klausimų/atsakymų tikslinga filmuką peržiūrėti dar kartą ir įsitikinti ar atsakymai buvo teisingi.

  • Dėmesį, kartu ir atmintį, lavinti galima atliekant įvairias užduotis, kur reikia rasti skirtumus, sujungti taškus, įveikti labirintą, rasti paslėptus daiktus, žodžius, kuo tiksliau nuspalvinti paveikslėlį su smulkesnėmis detalėmis, žaidžiant atminties žaidimą „Memory“. Taip pat padeda įvairūs stalo žaidimai, netgi kortelių žaidimai, kaip UNO, „Dublis, rask porą“.  

                                      

Žaidimai – yra pats tinkamiausias būdas mokytis

Žemiau pateiktos kelios nuorodos su užduotimis, skirtomis vaikų dėmesiui lavinti.  

Skirtumų ieškojimas

https://photos.google.com/share/AF1QipMfHF0JmdFZ7oQeuaNHVPjejylJ5LqLvewymQXDqfwhZvjPJPiIXetiGeOgWA?key=R0ZMU3ltRGxIOVJlclA0WUNqaWlnRDJsMGkxcFZR

Detalių ieškojimas piešinyje

https://photos.google.com/share/AF1QipOY6RgIWHuDZAofRgwdkv_MNeGUFYgGbEibj_P3Na SBIjTwOXcE6xpBZfDzOLwZ2g?key=OE5DNFA2eF9QNm03R0poMW9rNXh5Q2c2VFJHRWt

B

Labirinto, kelio radimas nuo vieno objekto iki kito

https://get.google.com/albumarchive/109145941245867782743/album/AF1QipP7izQFjEzO1Uo06i l9zYOgCasFaZUltmsth9NE/AF1QipNFkcEtY3GTgTnS9eTAMk_8PuUFHkWHw_xG2Uxb?auth

Key=CLm7fuevJKR1AE

Memory kortelių žaidimas https://pin.it/3nmi3Z5

Įvairios dėlionės https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3ab033daaf54


Parengė ir informaciją surinko
specialioji pedagogė Kristina Budrytė